2025. gada 20. maijā Ministru kabinets pieņēma jaunus “Noteikumus par solidaritātes iemaksas deklarācijā iekļaujamo informāciju”.
Noteikumi izdoti saskaņā ar Solidaritātes iemaksas likuma 7. panta trīspadsmito daļu.
Jāatgadina, ka solidaritātes iemaksu maksā Latvijā reģistrētas kredītiestādes, kā arī citu dalībvalstu vai ārvalstu kredītiestāžu filiāles Latvijā (solidaritātes iemaksas maksātājs). Šo likumu piemēro attiecībā uz solidaritātes iemaksas aprēķināšanu, deklarēšanu un nomaksu par maksāšanas periodiem, kas sākas 2025., 2026. un 2027. gadā. Likums stājās spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Solidaritātes iemaksa ir obligāts maksājums valsts budžetā, kas noteikts solidaritātes iemaksas maksātājiem šajā likumā paredzētajā periodā. Šī likuma mērķis ir aizsargāt sabiedrības drošību paaugstinātu nacionālās drošības risku apstākļos, rodot papildu finanšu līdzekļus valsts nacionālās drošības fiskālo vajadzību nodrošināšanai. Mērķa sasniegšanai maksātāji veic solidaritātes iemaksas terminētā periodā valsts budžetā vai solidaritātes iemaksas vietā sniedz ieguldījumu, būtiski palielinot Latvijas nefinanšu sabiedrību, mājsaimniecību un mājsaimniecības apkalpojošo bezpeļņas organizāciju kreditēšanas apmērus nolūkā veicināt ekonomisko aktivitāti un palielināt kopējos valsts budžeta ieņēmumus. Likums nosaka solidaritātes iemaksas maksātāju loku, solidaritātes iemaksu un tās aprēķināšanas, deklarēšanas un maksāšanas kārtību, kā arī ar solidaritātes iemaksas administrēšanu saistītos jautājumus.
Solidaritātes iemaksas bāze un likme
Solidaritātes iemaksas bāze tiek noteikta par katru maksāšanas periodu un tā ir solidaritātes iemaksas maksātāja maksāšanas perioda neto procentu ienākums, kas vairāk nekā par 50 procentiem pārsniedz šā solidaritātes iemaksas maksātāja vidējo gada neto procentu ienākumu.
- Neto procentu ienākums ir starpība starp maksātāja procentu ieņēmumiem un procentu izdevumiem, kas atspoguļoti uzraudzības finanšu pārskatos.
- Vidējais gada neto procentu ienākums ir maksātāja aprēķinātais vidējais gada neto procentu ienākums par pieciem finanšu gadiem, kas sākas 2018. gada 1. janvārī un beidzas 2022. gada 31. decembrī, ievērojot specifiskus nosacījumus reorganizācijas vai darbības uzsākšanas gadījumos.
- Solidaritātes iemaksas bāzes aprēķina koeficients ir attiecība starp noteiktu klientu grupu (Latvijas rezidentu nefinanšu sabiedrību, mājsaimniecību, mājsaimniecības apkalpojošo bezpeļņas organizāciju un vispārējo valdību) piesaistīto noguldījumu un izsniegto aizdevumu kopsummu un visu šo klientu piesaistīto noguldījumu un izsniegto aizdevumu kopsummu, kas atspoguļoti uzraudzības finanšu pārskatos pēc stāvokļa 2024. gada 31. decembrī.
Lai piemērotu bāzes aprēķinu, neto procentu ienākums un vidējais gada neto procentu ienākums tiek reizināts ar solidaritātes iemaksas bāzes aprēķina koeficientu. Ja vidējā gada neto procentu ienākuma aprēķina rezultāts ir negatīvs, nosakot solidaritātes iemaksas bāzi, tā summa tiek pielīdzināta nullei.
Solidaritātes iemaksas maksātājs, kas ir Latvijā reģistrēta kredītiestāde, solidaritātes iemaksas bāzi samazina par maksāšanas periodā iemaksātajiem maksājumiem garantiju fondā un vienotajā noregulējuma fondā, šo maksājumu summu reizinot ar solidaritātes iemaksas bāzes aprēķina koeficientu. Filiāles Latvijā bāzi samazina proporcionāli.
Solidaritātes iemaksas likme ir 60 procenti no solidaritātes iemaksas bāzes. Solidaritātes iemaksu neveic, ja maksātājam saimnieciskās darbības rezultātā attiecīgajā maksāšanas periodā ir zaudējumi.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 300: Informācija deklarācijās
Saskaņā ar noteikumiem nodokļu maksātājiem ir jāiesniedz divu veidu deklarācijas:
1. Solidaritātes iemaksas deklarācija.
2. Solidaritātes iemaksas avansa maksājuma deklarācija.
Deklarācijas periodi:
• Solidaritātes iemaksas deklarācija ir aizpildīta par maksājuma periodu (kalendāro gadu).
• Solidaritātes iemaksas avansa maksājuma deklarācija ir aizpildīta par maksājuma perioda ceturksni.
Solidaritātes iemaksas deklarācijā (gada deklarācijā) iekļaujamā informācija
Gada deklarāciju aizpilda par maksāšanas periodu (kalendāra gadu). Tajā iekļaujama šāda informācija:
- Maksātāja nosaukums, juridiskā adrese un reģistrācijas numurs.
- Maksāšanas periods, par kuru iesniedz deklarāciju.
- Maksātāja solidaritātes iemaksas bāzes aprēķina koeficients (norāda ar četrām zīmēm aiz komata).
- Maksātāja maksāšanas perioda neto procentu ienākuma summa.
- Maksātāja maksāšanas perioda koriģētā neto procentu ienākuma summa (neto procentu ienākums, kas koriģēts ar koeficientu).
- Maksātāja vidējā gada neto procentu ienākuma summa.
- Maksātāja vidējā gada neto procentu ienākuma koriģētā summa (vidējā gada neto procentu ienākums, kas koriģēts ar koeficientu).
- Maksātāja maksāšanas perioda solidaritātes iemaksas bāze (koriģētā neto procentu ienākuma summa, kas vairāk nekā par 50 % pārsniedz koriģēto vidējo gada neto procentu ienākumu).
- Maksātāja maksāšanas periodā faktiski veikto iemaksu garantiju fondā un vienotajā noregulējuma fondā summa.
- Maksātāja maksāšanas periodā faktiski veikto iemaksu garantiju fondā un vienotajā noregulējuma fondā koriģētā summa (faktiski veikto iemaksu summa, kas koriģēta ar koeficientu).
- Maksātāja maksāšanas perioda solidaritātes iemaksas bāze pēc bāzi samazinošo summu piemērošanas (samazināta par koriģētajām iemaksām fondos).
- Maksātāja par maksāšanas periodu aprēķinātā solidaritātes iemaksas summa (bāze pēc samazināšanas reizināta ar Solidaritātes iemaksas likuma 5. panta pirmajā daļā noteikto likmi).
- Iekšzemes kopprodukta faktiskajās cenās prognozes gada pieauguma temps maksāšanas periodā (izteikts procentos).
- Maksātāja kreditēšanas pieauguma rādītājs maksāšanas periodā.
- Maksātāja maksāšanas periodā piemērojamā solidaritātes iemaksas atlaides summa saskaņā ar Solidaritātes iemaksas likumu, ņemot vērā IKP pieaugumu un kreditēšanas pieaugumu.
- Maksātāja par maksāšanas periodu aprēķinātā solidaritātes iemaksas summa pēc atlaides piemērošanas.
- Maksātāja maksāšanas perioda peļņas vai zaudējumu aprēķinā uzrādītā peļņas summa pirms uzņēmumu ienākuma nodokļa un solidaritātes iemaksas summas aprēķināšanas.
- Maksātāja maksāšanas periodā aprēķinātā solidaritātes iemaksas summa, ievērojot Solidaritātes iemaksas likuma 7. panta septītajā daļā noteikto ierobežojumu (ne vairāk kā 33 % no peļņas summas).
- Maksātāja aprēķinātā solidaritātes iemaksas piemaksa par maksāšanas periodu (norāda, ja aprēķinātā summa pēc 33% limita ir lielāka par avansa maksājumu kopsummu).
- Maksātāja maksāšanas perioda ceturkšņa avansa maksājuma deklarācijās aprēķinātā solidaritātes iemaksas avansa maksājumu kopsumma.
- Maksātāja aprēķinātā solidaritātes iemaksas pārmaksa par maksāšanas periodu (norāda, ja aprēķinātā summa pēc 33% limita ir mazāka par avansa maksājumu kopsummu).
Solidaritātes iemaksas avansa maksājuma deklarācijā (ceturkšņa deklarācijā) iekļaujamā informācija
Ceturkšņa deklarāciju aizpilda par maksāšanas perioda (kalendāra gada) ceturksni. Tajā iekļaujama šāda informācija:
- Maksātāja nosaukums, juridiskā adrese un reģistrācijas numurs.
- Maksāšanas perioda ceturksnis, par kuru iesniedz deklarāciju.
- Maksātāja solidaritātes iemaksas bāzes aprēķina koeficients (norāda ar četrām zīmēm aiz komata).
- Maksātāja maksāšanas perioda ceturkšņa neto procentu ienākuma summa.
- Maksātāja maksāšanas perioda ceturkšņa neto procentu ienākuma koriģētā summa (neto procentu ienākums, kas koriģēts ar koeficientu).
- Maksātāja vidējā gada neto procentu ienākuma summa.
- 1/4 no maksātāja vidējā gada neto procentu ienākuma summas.
- 1/4 no maksātāja vidējā gada neto procentu ienākuma koriģētās summas (1/4 no vidējās gada summas, kas koriģēta ar koeficientu).
- Maksātāja solidaritātes iemaksas bāze par maksāšanas perioda konkrēto ceturksni (ceturkšņa koriģētā neto procentu ienākuma summa, kas par vairāk nekā 50 % pārsniedz 1/4 no koriģētās vidējās gada neto procentu ienākuma summas).
- Maksātāja maksāšanas perioda konkrētajā ceturksnī aprēķinātā maksājuma garantiju fondā un vienotajā noregulējuma fondā summa.
- Maksātāja maksāšanas perioda konkrētajā ceturksnī aprēķinātā maksājuma garantiju fondā un vienotajā noregulējuma fondā koriģētā summa (aprēķinātā summa, kas koriģēta ar koeficientu).
- Maksātāja solidaritātes iemaksas bāze par maksāšanas perioda konkrēto ceturksni pēc bāzi samazinošo summu piemērošanas.
- Maksātāja par maksāšanas perioda konkrēto ceturksni aprēķinātā solidaritātes iemaksas avansa maksājuma summa (bāze pēc samazināšanas reizināta ar Solidaritātes iemaksas likuma 5. panta pirmajā daļā noteikto likmi).
- Iekšzemes kopprodukta faktiskajās cenās prognozes gada pieauguma temps maksāšanas periodā (izteikts procentos).
- Maksātāja kreditēšanas pieauguma rādītājs maksāšanas perioda konkrētajā ceturksnī (salīdzinot ar stāvokli iepriekšējā gada beigās).
- Maksātāja maksāšanas perioda konkrētā ceturksnī piemērojamā solidaritātes iemaksas atlaides summa saskaņā ar Solidaritātes iemaksas likuma 6. panta trešo daļu, ņemot vērā IKP pieaugumu un kreditēšanas pieaugumu.
- Maksātāja par maksāšanas perioda konkrēto ceturksni aprēķinātā solidaritātes iemaksas summa pēc atlaides summas piemērošanas.
- Maksātāja maksāšanas perioda konkrētā ceturkšņa peļņas vai zaudējumu aprēķinā uzrādītā peļņa pirms uzņēmumu ienākuma nodokļa un solidaritātes iemaksas maksājuma aprēķināšanas.
- Maksātāja par maksāšanas perioda konkrēto ceturksni aprēķinātā solidaritātes iemaksas avansa maksājuma summa, ievērojot Solidaritātes iemaksas likuma 7. panta ceturtajā daļā noteikto ierobežojumu (ne vairāk kā 33 % no peļņas summas).
Iemaksas atlaide
Solidaritātes iemaksas maksātājs ir tiesīgs piemērot solidaritātes iemaksas atlaidi, ja tā kreditēšanas pieauguma rādītājs maksāšanas periodā vismaz 1,75 reizes pārsniedz attiecīgajam kalendāra gadam likumā par valsts budžetu izmantoto iekšzemes kopprodukta faktiskajās cenās prognozes gada pieauguma tempu. Atlaides apmērs var būt 100 %, 75 %, 50 % vai 25 % no aprēķinātās solidaritātes iemaksas summas, atkarībā no tā, cik reižu kreditēšanas pieauguma rādītājs pārsniedz IKP pieauguma tempu reizinātu attiecīgi ar 2,5; 2,25; 2; vai 1,75. Atlaidi piemēro, attiecīgā apmērā samazinot maksājumus.
Atlaidi ir tiesības piemērot arī, veicot avansa ceturkšņa maksājumus, ja kreditēšanas pieauguma rādītājs sasniedz noteiktus sliekšņus kumulatīvi par ceturkšņiem (0,25 reizes IKP pieaugums 1. ceturksnī, 0,5 reizes pirmajos divos ceturkšņos, 0,75 reizes pirmajos trijos ceturkšņos, 1 reizi maksāšanas periodā).
Atlaides summa, kas aprēķināta par 2025. un 2026. gada maksāšanas periodu, neveido solidaritātes iemaksas pārmaksu, bet ir attiecināma uz nākamā perioda maksājumiem. Neizmantotā atlaides summa, kas aprēķināta par 2027. gada maksāšanas periodu, veido solidaritātes iemaksas pārmaksu.
Maksāšanas un deklarēšanas kārtība
Solidaritātes iemaksas maksātājs maksāšanas periodā veic avansa maksājumus ceturkšņos.
- Maksātājs sagatavo avansa maksājuma deklarāciju un iesniedz to Valsts ieņēmumu dienestam (VID), izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS), līdz avansa maksāšanas perioda ceturksnim sekojošā otrā mēneša 20. datumam.
- Avansa maksājums jāiemaksā speciāli šim nolūkam izveidotā valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā līdz maksāšanas perioda ceturksnim sekojošā otrā mēneša 23. datumam.
- Maksātājs iesniedz VID, izmantojot EDS, maksāšanas perioda solidaritātes iemaksas deklarāciju līdz maksāšanas periodam sekojošā gada 10. jūnijam.
Ja gada deklarācijā norādītais solidaritātes iemaksas apmērs pārsniedz attiecīgajā maksāšanas periodā veikto avansa maksājumu kopējo apmēru, attiecīgā pārsnieguma summa jāiemaksā valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā līdz maksāšanas periodam sekojošā gada 23. jūnijam.
Ja gada deklarācijā norādītais solidaritātes iemaksas apmērs ir mazāks nekā par šo periodu samaksātais kopējais avansa maksājumu apmērs, tad attiecīgā maksājumu pārsnieguma summa ieskaita veidā attiecināma uz turpmākajiem solidaritātes iemaksas maksājumiem. Budžetā iemaksātās solidaritātes iemaksas summas pārsniegumu pār aprēķināto summu (atņemot piemērojamo atlaidi) VID novirza vienotajā nodokļu kontā citu maksājumu saistību segšanai vai pēc maksātāja rakstveida pieprasījuma atmaksā.
Solidaritātes iemaksu administrē Valsts ieņēmumu dienests, kurš kontrolē maksāšanu un deklarācijās norādītās informācijas pilnīgumu un pareizību. Latvijas Banka sniedz VID nepieciešamo informāciju administrēšanai.